بـ ران ــا

خشوع دل

چهارشنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۱۷ ب.ظ

به نام خدایی که نام او مایه خشیت و خشوع دلهای با ایمان است و

قلب مومن با آیات او روشن و زنده می شود. اگر دل، سنگ گردد، زندگی

هم پر از ننگ گردد و اگر قلب، نرم و رام و فوتن شود، چشمه حکمت ها

می شود و بستر رحمت ها.

خشوع دل

از مو هبت های الهی، داشتن دلی{خاشع} است یعنی قلبی پر سوز و گداز، پر اشتیاق و باحال، اثر پذیر و نرم ومتواضع. در چنین دلی هم (بذر حکمت) می روید، هم ((خوف الهی)) آشیانه می کند.

از موعظه های حضرت عیسی(ع) این بود که:

((گیاه در زمین هموار و نرم می روید، نه در سنگلاخ!

حکمت هم در قلب متواضع، آباد می گردد نه در قلب متکبر.

آیا نمی بینید هر کس سر برافرازد بر سقف، سرش می شکند.

اما آن که گردن را پائین بگیرد، در پناه و سایه سقف قرار می گیرد))1

سینه سنگی ما،

از چه از شور شررها خالی است؟

دیده و این همه خشک؟

نفس و این همه سرد؟

تو و این سنگدلی؟... من و این بی دردی؟!

چگونه میتوان به این خشوع قلبی و نرم دلی دست یافت؟

یکی از کلیدهای گشایش دل، {ذکر } است، آن هم همراه با صدق و خلوص در خلوت الهی.

حضرت باقر (ص) فرمودند:

((تَعَرَّض لِرِقَّةِ القَلبِ بِکَثرَةِ الذِّکرِ فِی الخَلَواتِ))2

در خلوت ها خدا را بسیار یاد کن، تا رقت قلب براید پدید آید.

بسیاری از بزرگان به تعبیر علامه طباطبایی برنامه ای به نام 

 ((کشیک دل)) یا همان ((مراقبت)) داشته اند و لحظات انس 

با محبوب و خلوت با معبود و ذکر زبانی و قلبی او را وسیله ای

برای پالایش دل از کدورت ها قرار داده اند و از معاشرت های

بی ثمر و دوستان ناباب و مجالس لهو، پرهیز کرده اند،

که مایه مرگ دل ها است. 

1. محجة البیضاء، ج6 ص231

2.تحف العقول ص285

ادامه دارد ...

 

نظرات  (۱۸)

۲۵ مرداد ۹۲ ، ۰۰:۵۸ محمدرضا محمودی
آن که گردن را پائین بگیرد، در پناه و سایه سقف قرار می گیرد
:(

ممنون بابت یادآوریتون...
پاسخ:
یادآوری اول به خودم برادر
سلام
زیبا و دلنشین بود
پاسخ:

سلام

        خواهش

سللااام.

خیلی جالب بود..

داشتن دلی خاشع..

خیلی عالی بود.. واقعا لذت بردم. هیچ جا این مطلب رو نخونده بودم.

سپاس از این انتخاب بسیار عالی..


پاسخ:

سلام آبجی 

دل آدم خاشع باشه مهمه:)

ممنون

۲۴ مرداد ۹۲ ، ۱۴:۱۳ قائم (گلبرگــــ)
سلام ،متن زیبایی بود ..
منتظر حظورتون هستم ..
اللهم عجل لولیک الفرج
پاسخ:

سلام

        ان شاالله

با سلام و تسلیت به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه مطهر بقیع
به روزم با کار فرهنگی دشمن
پاسخ:

سلام

         ب روی چشم

۲۴ مرداد ۹۲ ، ۰۴:۴۸ محمد حسین خانی کوثرخیزی
منتظر ادامه اش هستم
پاسخ:
ان شاالله
عجیب است که پس از گذشت یک دقیقه به پزشکی اعتماد می کنیم

بعد از گذشت چند ساعت به کلاهبرداری !

بعد از چند روز به دوستی

بعد از چند ماه به همکاری

بعد از چند سال به همسایه ای

اما بعد از یک عمر به خدا اعتماد نمی کنیم . . .
پاسخ:
احسنت
۲۳ مرداد ۹۲ ، ۲۳:۳۱ دلنــــــــامه
شبتون پر از ستارهایی که هرشب سفارشتون رو بخدا میکنن

شب خوش
پاسخ:

ممنونم 

دعای زیبایی بود

۲۳ مرداد ۹۲ ، ۲۳:۲۸ دلنــــــــامه
انشالله فردا شب به بهانه ی رد کردن این استرس بزرگ هرکی بیاد وبم بستنی دعوتش میکنم!!

فک کن اگه کنکور قبول بشیم دیگه چیکار میکنیم
مثلا شام میدیم ههههه

پاسخ:

آخ جون بستنی :)


شام ک خیلی خوبه 

ایشالا کی؟؟؟؟

۲۳ مرداد ۹۲ ، ۲۳:۲۶ دلنــــــــامه
آره دیگه نیست که زیاد خوندم
منتظر باشد منو از رسانه ها ببینید بعنوان نفر اول رشته کامپیوتر...
:))

حالا اول از آخر هههههه
دعا کنید!!!
پاسخ:

ی کم خندیدم ...:))

 البته ببخشیداا 


دعا ب روی چشم

صیاد دل آقا
شهید صیاد شیرازی
www.monavar.net
۲۳ مرداد ۹۲ ، ۲۳:۱۸ دلنــــــــامه
:")

این چشمکش بود مثلا؟ههههههههههههه

:)) لبخند؟
درست دارم میگم؟؟
پس امیدشو داشته باشم که فردا کنکور 100 بزنم؟؟؟

من چقد سرخوشم فردا کنکور کارشناسی دارم نشستم اینجا هههههه
پاسخ:

بابا ای ول کنکور اما الان اینجا 


:") باور کن خودمم نمیدونستم  چشمـــــــکــــ


ایشالا همیشه دلشاد باشی

۲۳ مرداد ۹۲ ، ۲۳:۱۵ دلنــــــــامه
آمین،منم همین دعا رو براتون دارم و برای خودم و تمام دوستانی که دوسشون دارم!

نه از اون شکلکا ک وب من داره از اونا دوستدارم،کلی با آدم حرف میزنن
پاسخ:

چی بگم الان 

                 خب میگم الهی آمین ...

۲۳ مرداد ۹۲ ، ۲۳:۱۰ دلنــــــــامه
تکبر؟؟
خیلی بدم میاد ازش از این تکبره ضربه خوردم شدید خدا نصیبتون نکنه...
نه از کسی ببینید نه خودتون دارا بودنش رو احساس کنید

وب شماهم که جای شکلک نداره...
پاسخ:

تکبر خدا نکنه که گرفتارش بشم 


شکلک بالامجان به اندازه کافی خودمون در میاریم شکـــــــــــ ل کـــــــــ ....

سلام
عکس که زیباست واقعا زیبا
متن هم آدم رو یاد ...

یادش گرامی مرسی
پاسخ:

سلام 

         ممنونم ...

۲۳ مرداد ۹۲ ، ۲۳:۰۲ دلنــــــــامه
نه در قلب متکبر...
خدا به آدم تکبر نده...
بگو آمین
پاسخ:

گفتم 

       الهی آمین ...

چیه گیر دادی به تکبر؟؟؟

سلام من الان مشهدم
شما الان کجایی نکنه مشهدین
راستی مشخصات تون رو تو صفحه نظرات ذخیره کنید
سلام.هستیم بالام جان ما این پایینیم یه نمگاه به پایین بکن از پایین هوای شما بالایی رو داریم
پاسخ:

سلام 

           کو پس نیسی که ...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی